2018. aug 23.

Gasztroszex és Újházi-fröccs

Gasztroszex és Újházi-fröccs

kis_kocsma_froccsel.jpgKármán Irén
Valaki sztorizik vele, valaki fintorog, de minden fröccsöző felemlegeti egyszer az Ujházi-fröccsöt. Inni viszont senki sem issza. Ezt a fröccsöt mindenki ismeri, a beavatottak nagyképűen emlegetik, ha valaki a fröccsről ír, tutira leírja. Annál kevesebben vannak, akik már megkóstolták. Hogy miért? Mert bűn rossz. A héten jól befröccsöztünk Tony lakásavatóján, s végre kevertünk néhány Ujházi-fröccsöt, ahogy az megvan írva: kovászos uborka levéből és jófajta olaszrizlingből.A savanyúságok, és végső soron a kovászos uborka levét sokan fogyasztják előszeretettel, mennyit láttam nagynéném/nagybátyám arra lesni, mikor ürül ki a duncosüveg, hogy lehúzzhassa végre az opálos folyadékot. És ha már valaki ezt szereti, végül is miért csodálkozunk rajta, hogy esetleg bort is adjon hozzá.Ujhazi Ede a magyar színháztörténet egyik meghatározó alakja volt. Színészi munkássága nem lebecsülendő, mégse legyenek azonban illúzióink, hogy neve miért maradt fel. Apropó név: van a nemesített írásmódú Újházy, aztán a legelterjedtebb az Újházi, de mi akkor mégis ragaszkodjunk ahhoz, ami a sírján áll: Ujházi. (Meg olvassuk csak Nagy Endrét, most látom, még ő is csak spriccerként emlegeti a fröccsöt.)
Az Ujházi-fröccs mellé szinte mindig odabökik: azért van így, hogy a borból többet lehessen inni. Ja, amíg rád nem jön a hígfosás. Az 1/1-es keverés nálunk nem vált be. Az biztos, hogy borból akármennyit meg lehet így inni, mert semmit nem érezni belőle. A boradag megduplázásával legalább az alkoholt ki lehetett már érezni, viszont így is az eleven rettenet volt a fröccs. Bár a recept nem írja a szódát, azért készítettünk egy kisfröccsöt, amihez öntöttünk úgy fél deci kovászos uborka levet. Még ez az utóbbi koktél volt a leginkább vállalható, sőt, viszonylag könnyen megittuk, de azért ne gondoljunk sokra: élvezeti értéke ennek sem volt. Maradunk inkább az Ujházi-levesnél.
Kezdem megszeretni ezt az őrült, trópusi, gatyarohasztó meleget. Újabban hajnali 5-kor kelek, mint a kisangyal, kipenderülök az ágyból, kávézom, egyebek, aztán megkezdem a tevés-vevés-matatást. Ma a tyúkokkal kezdtem. Aztán a kerttel folytattam. A tyúkoknak még meztelen csigát is találtam a fűben, tiszta haszon, gyorsan megszabadultam tőlük. De ha már a tyúkudvar és a kert rendben, legyen rendben a kinti tároló is. Illatosra suvickoltam, mert még mindig csak fél 7 volt. Ilyenkor még nem lehet telefonálgatni, csetelgetni, mindenki alszik, ráadásul ünnep van, ki tudja, ki kivel, hol van épp, nem lehet rárontani az emberekre hajnalok hajnalán. A kinti tároló, ahol van egy angol WC és kézmosó is, gyöngyvirág illatban úszott már, de még nem volt 8 óra. Nekiestem a kutyaólnak. Leszedtem az ereszcsatorna alól a pókhálót. Felmostam az udvari burkolatot. 9.20-kor beneveztem még egy kávéra és egy cigire. Valahogy hiányérzetem volt. Minden illatos, tiszta, pedant, de a kutya büdös. Tegnap nyilván a Tiszában fürösztötték a gyerekek, ilyenkor megragadja az alkalmat, hogy belefetrengjen egy jó kis döglött halba vagy sima szarba, éppen mit talál. Büdi volt, na! "Gyere csak, barátocskám!" - mondtam magamban - "Itt kutyafürösztés lesz ma." A kutya gondolatolvasó. Bevette azonmód magát a tiszta, illatos óljának legbelső szögletébe. Kajafüggő, egy kis kenőmájassal előcsalogattam, miután előkészítettem mindent, a fürösztő lavórjába langyos vizet, finom, illatos sampont, öblítő vizet. Tokkal, vonóval, kutyával, macskával, eszközök megtisztításával, elpakolásával, a tetthelyek újra felmosásával mostanra végeztem. Na, most leülök és megiszom egy pohár Ujházi-fröccsöt. Nem azért, mert mazochista vagyok, hanem mert nekem - kivételesen - ízlik. Azt írja bár a Gasztroszex egy 2011-es bejegyzésében, hogy: "Valaki sztorizik vele, valaki fintorog, de minden fröccsöző felemlegeti egyszer az Ujházi-fröccsöt. Inni viszont senki sem issza. Ezt a fröccsöt mindenki ismeri, a beavatottak nagyképűen emlegetik, ha valaki a fröccsről ír, tutira leírja. Annál kevesebben vannak, akik már megkóstolták. Hogy miért? Mert bűn rossz. A héten jól befröccsöztünk Tony lakásavatóján, s végre kevertünk néhány Ujházi-fröccsöt, ahogy az megvan írva: kovászos uborka levéből és jófajta olaszrizlingből..." Egészségetekre!

 

Kép: Kőbányai kiskocsma a Gasztroszexből

Szólj hozzá

Kármán Irén Újházi-fröccs